Shira

Alla inlägg den 16 februari 2010

Av Veronica - 16 februari 2010 17:31

Får du något extra i månaden, eller har dom höjt CSN? För både jag och Patrik har fått 7820kr som max. Men jag håller definitivt med om CSN, helt sjuka regler!!!

 av Sofie 16 februari 2010 kl 16:22


Jo, efter nyår har de höjt lånet och bidragsdelen, så den skall vara totalt 8100:- nu. Även för er alltså. Kolla upp det!! De har inte så bra koll på något tydligen.
Eller ialf på P, du jobbar nu mer :D Vad roligt att du fick jobb. Slippa skiten med systemet.

Av Veronica - 16 februari 2010 13:47

Vem vänder man sig till när det gäller de ointelligenta reglerna som någon har beslutat om på CSN? Vi studenter måste någon gång sätta ner foten för dessa obegripliga regler som existerar på CSN.
Från den 1 juli till den 31 dec samt 1 jan till den 30 juni, är terminerna uppdelad. Höstterminen får man tjäna max ca 55000:- (Före skatt) för att kunna få behålla bidrag och lån från CSN. Skolan börjar oftast sista veckan i augusti eller första i september.För att kunna leva i juni, juli och augusti, innan utbetalningen startar måste man jobba. Jobbar man heltid inom handels är det 18467,20 kr exl OB. Med OB får man lägga till ca 5500:-, då är vi uppe i 23967,20 kr i månaden. Och vad blir det då på 3 månader? Ja, det var ju väldigt enkelt att se att det överstiger CSN gräns för inkomst. Att sedan försöka leva på 8100:- i månaden fungerar inte utan man måste även jobba några timmar extra i månaden för att kunna ha mat på bordet i en hel månad. Men det går ju inte för då har man gjort av alla arbetstimmar under sommaren. Hur i helvete ska man få det att gå ihop?


Fattigdom i Svergie räknas om man har inkomst som ligger vid 10100:-, före skatt (Har jag för mig, den som vill kan ju kolla upp det. ). Går man till socialtjänsten (vill inte förkorta då man kan missuppfatta förkortningen), får du det som beräknas vara gränsen för fattigdom. Men vänta nu, CSN stöd är på 8100:-, något fel kanske?? Alltså måste väl det betyda att som student räknas du som fattig, eller??
Dessa siffror har jag inga belägg för, utan detta har framkommit vid diskussion vid olika arrangemang som jag har deltagit i. Är det någon som är insatt i detta får gärna rätta mig om jag har fel.
Det jag vill komma fram till är att studenters ekonomiska situation är inte bra. Om man precis har flyttat hemifrån och får 8100:- i fickan och inte har mer räkningar än hyra och mat förstår jag att man tycker att det är helt ok. Är man däremot i den situationen, som jag, att man har jobbat en tid, dragit på sig billån och bostadslån osv. så känns det betydligt värre. Man vänder på varje öre för att få månaden att gå ihop.


Jag trodde även att om jag drar ner på lånedelen på CSN och jobbar mer så går det ju ihop, men se det funkar inte. Om du endast tar bidrag och inget lån, är inkomstgränsen fortfarande samma. Att jobba heltid och plugga heltid fungerar inte alls. Ialf inte för mig. Jag måste ha rätt mycket tid att lägga ner på skolan för att jag ska kunna lära mig och komma ihåg. Så det skets sig också.


Nu blir det en kopp kaffe med en härlig bok, Agile Modeling. Så ska jag väl ta och svänga ihop en liten uppsats sådär vänsterhänt också ;)


Puss & Kram

Ovido - Quiz & Flashcards