Shira

Alla inlägg under september 2010

Av Veronica - 26 september 2010 21:54

Då var det söndag kväll och helgen har bjudet på otroligt mycket trevligt. Har spenderat ett heldygn med min härliga kusin. Passade på att stanna över hos henne nu när hon var barnfri och vi upplevde lite tonårs-minnen   Alltid lika roligt när man pratar minne och sjukar sig som om man vore 15 igen   
Hon fick överta min gamla dator så jag smällde upp den och fixade till den så nu är hon back online.

Idag har varit en lugn och skön dag. Lite plugg, sedan bara mys nere hos the bjump. Först max-lunch sedan fixade Fia middag och jag tror att vi nästan åt ihjäl oss, det var så gott.

Nu väntar sängen och en trevlig bok.....

Puss & Kram

Av Veronica - 20 september 2010 10:32

Nutid:
Idag lever jag i ett land där jaget styr i samhället. Allt handlar om mina pengar, mitt liv, min situation, mitt jobb, min hälsa......min, mitt, jag, jag, jag, jag. Hur det går för min granne, det skiter jag i, så länge jag har det jag behöver och som jag har förtjänat. Ligger en person (en mamma, en pappa, en syster eller bror, en kompis, en svärmor ect) på sjukhuset med cancer, eller annan svårbotlig sjukdom och behöver stöd för att kunna ta sig tillbaka och kunna leva ett värdigt liv så finns ingen där att hjälpa. För idag hjälper man inte varandra, idag hjälper man sig själv. Oavsett hur sjuk du än är, ska du ut och jobba. Du ska dra ihop pengar till din egen sjuksäng, för jag tänker inte vara med och betala. Sköt dig själv och skit i andra!

En stor skillnad mot hur Sverige en gång har varit

Dåtid:
Idag lever jag i ett land där alla hjälps åt i samhället. Allt handlar om oss, om vårt liv, om vår situation, om våra jobb, om våra pengar, om vår hälsa...... vårt, vårt, vårt, vårt vårt.
När en person (en mamma, en pappa, en syster eller bror, en kompis, en svärmor ect) ligger på sjukhuset med cancer, eller annan svårbotlig sjukdom, finns vi där för att hjälpa denna person för att kunna ta sig tillbaka till livet, för idag hjäper man varandra för att alla ska ha samma rätt till att leva ett väridgt liv. Vi finns för varandra. Tänk inte på att återgå till ditt jobb förän din hälsa tillåter det. Vi finns där för att ta emot dig när du faller och vi finns där tills den dagen då du kan stå på egna ben.


Vad har hänt? Jag lever i ett samhälle som inte finns där för mig utan bara finns för sig själv. Ett samhälle som inte vill ta ansvar för alla utan bara för sig själv. Hur ska vi lösa detta? Vi måste finna felet och lösa det!!

Av Veronica - 13 september 2010 13:11

Ska ha salstenta för första gången under denna utbildning. Det känns väl sådär, då jag har skitsvårt att leverera under de premisserna. Att leverera under press i arbetet har jag inga som helst problem med men när det kommer till att skriva salstenta då är det svårare. Jag hinner tänka alldeles för mycket under de 2 timmarna och jag hinner analysera sönder varenda svar jag har skrivit ner och självklart ändrat dem så mycket att de i slutändan är ett kaos.
Okej, jag har inte haft salstenta sen -03 så det kan ju ha förändrats.

Det jag läser är väldigt intressant; systemarkitektur (vad system arkitektur är, vilka faktorer som påverkar arkitekturen i ett system, vilka arkitektoniska stilar som används som bas), system design (skillnad mellan analys och design, mellan logisk och fysisk design, mellan system och detaljerad design osv), detaljerad design ( designa klasser, designa assossiationervosv) och lite mer smått och gott. Nackdelen är att litteraturen är helt på engelska, helt ok, men det tar lite längre tid att få ordning på allt än om den hade varit på svenska. Pressen känns, då kursen bara är på 4 veckor.
Så det händer inte så mycket hos mig mer än inmatning av information i min teflonhjärna.

I helgen har vi hängt nere hos våra vänner, undra om de är lite less på oss hehe, det har varit film, middagar (fredag och söndag), ett glas vitt, mer film, "dagen-efter"-mat, hembaktbröd (frukost i två dagar) (fia, du är så fruktansävrt bra på bakning!!), mer film, Idol ect. Allt man kan mysa på med från en fredag-kväll till en söndag-eftermiddag. Vi tog dock ett litet brejk på lördag-kväll och spenderade den hos Eva & Peter (självklart tog vi med oss Fia och Björn, de blev som aldrig av med oss ;) ). Grillning, dricka och gitarr är ord att sammanfatta lördags-kvällen på.
Jag har lite bilder, men inte alls så många. Om ni har tur får ni se :)

Puss & Kram

Av Veronica - 9 september 2010 18:40

Har ni åkt Kustvägen någon gång? Vad tyckte ni?


Vi råkade komma in på den vägen idag då vi for runt och kollade på hus. Såg ett i Gnarp som vi åkte och tittade på och så hamnade vi på kustvägen. Jag har hört folk omkring mig som har surrat om kustvägen och att de måste bara åka dit för det ska ju vara så fint.
Så när vi nu hamnade där tänkte vi att detta blir en trevlig biltur.
Tät skog, tät skog, tät skog, tät skog, ett hus, tät skog,tät skog,tät skog,tät skog,tät skog,tät skog,tät skog, ett hus........vad tusan skulle vi få se egentligen?? Icke imponerad. Alla ni som har tänkt åka, ha inga höga förväntningar. Det fina var när vägen tog slut vid havet, men det var ju inte finare än kusten här ute så som Deltat och Tynderö.


Tänkte dela med mig av lite bilder. Det är ju inte så vanligt trots att jag lovar att göra det ofta.
Det blir gamla bilder från -07. Italien....mmm längtar tillbaka :)


              
Otrolig utsikt hade vi                     Första hotellet i nord Italien och deras vackra utsikt            
Utsikten från hotellet i Rom          Vi tog en låååång promenad och dessa ställen gick vi förbi



 

               

Colosseum kunde vi inte missa       Vakten utanför parkeringen som ligger innanför vatikanens murar

 

                   
Häftiga platser och gamla konstverk.......det var som att vandra i ett gigantiskt museum.
           



Lägenheten vi hyrde i Acciaroli. Nybyggt och inga turister. Fantastisk mat, trevliga människor och sval pool :)       

 

    



Det råkade som så att våra vänner (som hade gift sig en vecka innan oss, vilket vi inte visste) hade också sin smekmånad i Italien (vilket vi inte heller hade fått reda på förän samma dag vi satte oss i bilen påväg ner till Italien), ca 34 mil söder om oss. Dit begav det sig och vi solade & badade hela dagen och självklart partade hela natten.


         

Grabbarna hittade en massa smala gränder och sjävlklart fick de tag på varsin hatt som jag också skulle prova hahaha        


Gissa om jag längtar tillbaka. Att ta bilen dit var inte alls jobbigt. Det var en spännande tur, mil efter mil och det gick faktiskt fort. Självklart blev vi less på vägen hem, men så kom vi på att det gick ju att ta bilen på tåget från München och ända upp till Hamburg över natten så det gick det ännu fortare :)

  

Vi hade fin väder genom hela Italien, men vägen ner var blöt (av regn inge annat haha)

Kring 35 grader varje dag, det var tur med Ac i bilen.


Åter till verkligheten och ett igenmuligt Timrå. Kanske en joggingtur........ eller godis och tv?? Det sista lockar absolut mest haha

Puss & Kram

Av Veronica - 8 september 2010 18:25

Idag blev det husvisning. Ett mycket trevligt hus, med lite mark till. Kändes bra, det som kändes mindre bra är att det var sjukt mycket folk på visningen så då kan man lägga det huset bakom sig.....se frammåt och gå vidare mot nästa hus. Om vi hade haft jobb båda två så hade det varit en helt annan sak, men så ligger det inte till just nu. Jag får hålla ut i 6 månader till, sedan kan vi fajtas om ett hus på riktigt :)

Annars en lugn dag med mycket kaffe. Varför allt detta kaffe när jag inte har haft fullt upp är märkligt.

Puss & Kram

Av Veronica - 6 september 2010 22:20

Första dagen på denna veckan är avklarad och snart helg igen ;P
Dagen har gått i studiets-tecken....med en gnutta tvättande. Med andra ord har det inte hänt något ovanligt, spännande, hemskt eller intressant. Men jag har ju ialf fått en hel del gjort här hemma. Har även knopat ihop en ny månads- och husbudget nu när det har skett små förändringar i vår ekonomi. Trots att det ser bra ut tror jag inte att banken ger oss huslån förrän i februari då det blir kontraktskrivning på jobbet (för karln min).


Mina svampar ligger på tidningspapper för torkning och de som var väldigt stora är såååå små. Tur att jag ska ut och plocka mer nästa vecka.

En kompis berättade om en ganska ovanlig händelse som drabbade henne idag. En tant som ringde fel, vilket i sig inte är konstigt, men när min kompis upplyste tanten om att hon har ringt till fel person fick hon till svar: "Nä, du har svarat i fel telefon" Hahahaha tror inte att jag har skrattat så mycket på länge. Grejen är den att tanten fortsatt att gå på och hävdade bestämt att hon gjort rätt och blev till och med arg på min kompis. Helt fantastiskt roligt.


Vilken minnen från detaljhandeln jag får nu.....sådana ovanliga händelser fick man vara med om någon gång då och då. Som t.ex en kille kom in och ville köpa en skrivarkabel (mellan skrivaren och datorn). Konversationen löd ungefär så här:


Säljaren: Ja, här har vi alla skrivarkablar. De finns i många olika längder så att du finner just den längd du behöver.
Kund: Ja, men vad bra. Hur lång ska jag ha kabeln?

Säljaren: Det beror ju på hur långt du har mellan skrivaren och datorn......

Kund: Ja......men vilken längd ska jag ha dårå??

Säljaren:........
Konversationen fortsatte utan en lösning...



Hihihi 
Tyvärr kommer jag inte ihåg hur det slutade, men om jag inte har helt fel så gick kunden efter ett tag, fly förbannad och ansåg att säljaren tog upp hans dyrbara tid......


Eller den gången då en kille som inte fick lämna tillbaka mobiltelefonen (han hade alltså använt den och då kan man inte lämna tillbaka den vilket han visste om). Han trampade in bakom kassan och la sig på golvet. Vägrade kliva upp om han inte fick tillbaka pengarna....stackars tjejen i kassan som gjorde sin allra första dag i kassan som själv, hon blev en mycket förvånad. Det slutade med att polisen kom och hämtade killen.


Eller en "lunch"-stammis (jag brukar kalla dem det som är inne flera ggr i veckan men inte handlar) som alltid har chokladpraliner i byxfickan (inslaget i godispappret) och som alltid ger en pralin åt tjejen i kassan.......den chokladbiten är ganska ihop smetad och omformad. Hahaha han är ju snäll, men ingen vågar äta dessa praliner. Ryktet går att han kan ha gjort något med pralinen....   


Många minnen, skulle nog kunna skriva en bok om den tiden hihihi


Puss & Kram 





Av Veronica - 3 september 2010 08:19

Bloggandet har fått legat åt sidan när livet tar stora förändringar. Nu känner jag mig starkare och tänkte ta itu med bloggandet igen. Inte för att jag var särskilt mycket mer alert på det tidigare, men allt kan ju förändras ;)


Egentligen borde jag inte sitta här och blogga nu, har väldigt många kapitel att plöjja igenom innan tentan den sista september. Men jag fick sådan lust att skriva lite.


För två helger sedan blev det lite party hos Sandra. De har ganska nyligen flyttat och det var första gången vi var dit och såg deras otroligt fina lägenhet. Vi blev ditbjuden på middag och det slutade med att vi gick ut på krogen.....det är konstigt det där ;)

Vi försökte oss på en gruppbild, men koncentrationen var inte på topp ;)


                          


                 

Sedan fixade vi till oss inför utgång......de två brutärnorna ställde upp för sina vänner, när motivationen gick ner i dalgången (eller händerna skakade haha) ;)


                 



                                       



I helgen som var, hade lasses vän 30-års fest. Och då blev det party. Trots den otroligt kalla kvällen (vi satt i partytältet till 3 på morgonen) blev det ett jäkla drag :D


                   


            


                 


                  


Oj oj oj vilket ös det var denna kväll. Tack Björn och Fia för en helt otrolig kväll med världens godaste mat, dryck och alla nya människor som vi fick träffa.


Nu ska jag ta tag i läsningen......detta går inte för sig.


Puss & Kram


Ovido - Quiz & Flashcards