Shira

Alla inlägg under mars 2010

Av Veronica - 19 mars 2010 11:45

Det första som syns på Aftonbladets hemsida är en bild på våra kära politiker. Det är alltså ett halvår kvar tills nyval och jag tror att många där ute längtar tills dess. Den nuvarande regeringen har ändrat på väldigt mycket speciellt för sjuka och arbetslösa. Jag själv har inte blivit drabbad så negativt utav det, men det gör ont när jag ser många omkring mig som blir drabbad och man kan inte göra något åt det.
För att kunna passa in i dagen samhälle bör man inte ha barn, aldrig bli sjuk, alltid åka kollektivt, driva eget företag som det går jättebra för osv. Så fort något av detta inte uppfylls så känns det riktigt ordentligt. Jag prickar in bara två av de som jag radade upp.
Jag säger inte att något parti är bättre än något annat och att t.ex S aldrig har gjort något fel. Alla partier och alla politiker gör fel hela tiden, det är den mänsliga faktorn (klycha, ja jag vet, men det är ju faktiskt så). Moderaterna vs Socialdemokraterna är kanske inte så stor skillnad när det kommer till dåliga beslut, men jag lutar mycket mer åt vänstern än åt högern när det kommer till kritan. Jag är arbetare, jag arbetar ihop till mitt levebröd och visst känns det jävligt när högern kommer och river ner det skyddsnät som finns omkring mig.


Tänk om den dagen kommer? Tänk om jag står där en dag och har fått en svår sjukdom och samhället tvingar mig att arbeta istället för att hjälpa mig. Jag blir inte frisk för att jag arbetar.


På aftonbladet finns en fråga som man kan besvara; "Vilken/Vilka valfrågor tycker du de rödgröna/alliansen ska satsa på?"
Jag anser att de viktigaste frågorna är Vård/Skola, Pensionärerna och Klimat/Miljö.
Men jobben tänker ni? Ja, jag vet inte....denna gång känns det bara inte så viktigt. Jag studerar.....så kanske är det därför. Jag har inget bra svar på varför jag inte tycker att jobben är viktigast. Kanske tror jag att jobben löser sig självt, naivt ja kanske det.


Det jag hoppas på är att det sker en förbättring efter valet, oavsett vilka som får styra och ställa. Så som det är nu funkar det inte i längden. Det är ialf vad jag tycker.


Nu ska jag ta mig en kopp kaffe och unna mig en liten bulle.....fredasmys eller hur?


Puss & Kram

Av Veronica - 16 mars 2010 13:08

En liten uppdatering ang vårt badrum. Vi har kommit en bit påvägen nu och det är så roligt att se hur badrummet sakta med säkert växer fram.


Vi ska upp med nytt tak för att kunna fälla in spottar, så där kommer matningen in till spottarna i taket.

    
Många trådar. En del går ner till golvvärmen, en del till lampan som sitter/hänger på väggen, och självklart tråden upp till spottarna.

  
Som ni ser så har vi en marmorskiva i fönstret, den är tänkt att bli täckt av mosaik....Oj, titta, lite reklam ser man där hahaha då vet ni hur killarna arbetar ;)

När man nu har sett Fuskbyggarna, två avsnitt, på tv4 så känns det lite bra att göra arbetet själv. Trots att det tar låångt tid. Men de offerter vi tog in var skamlöst höga och killarna verkade inte seriösa. Nu har vi gjort allt underarbete själv och vi vet att det även är ordentligt gjort.
Sedan får vi så bra hjälp av lasses svåger (blir väl även min svåger =) ), tack tack för hjälpen =)

Ang husplanerna då har vi inte hört något. När Lasse pratade med mäklaren senst sa han att damen var beredd att sälja igen, men att hon behövde betänketid. Det är nu två veckor sedan och mäklaren svarar inte heller på mail. Visst, jag vet om att hon inte har någonstörre brådska, men jag har ju så hopplöst lite tålamod. Jag vill att det skall bestämmas på en gång, inte vela och tänka länge utan snabba puckar.
Men men.....jag får väl ta och tagga ner. Hahaha men det är sjukt svårt.

Nu ska här grejas lite innan jag åker över till mamma.

Puss & Kam

Ps: Ååååh, vi fick en inbjudan till bröllop idag!! Nu har jag två bröllop två helger i rad. Det är ju sååå roligt!!

Av Veronica - 10 mars 2010 19:06

Ikväll är det fuskbyggarna, alla som är intresserad kom ihåg och titta.

Jag har varit och kollat runt lite på www.hemmakanalen.se och har hittat några bra tips på "gör det själv". Intressant om man känner att min vill ta tag i någon del av renoveringen själv =)

Av Veronica - 9 mars 2010 21:28

Som jag skrev i tidigare inlägg så har vi ett hus pågång, hur det nu kommer att utvecklas vet bara gudarna. En vecka till har gått och ingenting har jag hört från damen. Hon ska alltså bestämma sig igen om vi ska få köpa huset för den summa som hon ville ha...... förvirrande ;)


Om det blir så att vi får köpa huset så har vi redan börjat förbereda oss på uppvärmningen. Som det är nu så är det direktverkande el. Under 80-talet var det populärt att plocka ur alla vattenelement och ersätta dem med el-element för att elen var så otrolig billig. Idag är elen inte ens i närheten så billig som då så något annat sätt att värma upp huset på måste till.
Fördelen är att alla genomgångar av vattenledningar sitter kvar i golv och väggar samt att alla vatten-element är sparad. Nu är kanske inte elementen något att ha, men vi ska ialf se över dem.
Det har aldrig funnits någon panna i huset utan en gång i tiden värmde de upp vattnet genom sin köksspis och så sparades vattnet i en mindre ackumulatortank. Så vi har då kollat upp kökspannor som kan värma upp hela huset, samt en vanlig vedeldad kamin som är vattenmantlad. En mycket smart lösning enligt mig.... men så har jag kanske inte så stor koll heller ;)


Så om man har en sådan kökspanna samt två stycken kaminer, en på botten- och en på över-våningen (eller kanske bara en kamin) plus en luftvärmepump då borde väl uppvärmningen på huset bli ganska billig.


Kolla in dessa kökspannor på: http://www.hansforsman.se/produkter/kokspanna/index.php


Även om vi itne får köpa just detta hus, kan det vara bra att ha lite koll på olika uppvärmnings alternativ.

Av Veronica - 9 mars 2010 21:11

Är det någon mer än jag som har haft lite invändningar på er tvättstuga?? Kan tänka mig att det är några stycken ;)
Detta är hur sjukt som helst, trodde aldrig att JAG skulle sitta och skriva om föreningens tvättstuga hahaha men någon gång ska väl vara den första ;)


I våra torkrum finns det inte någon frånlufts ventilation vilket medför att tvätten torkar dubbelt så lång tid än om en sådan fanns. Det finns två fläktar i taket som rör runt fukten i rummet, men om fukten inte har någonstans att ta vägen då tar det lååång tid för tvätten att torka.
Då har ju jag kommit på att om man lämnar dörren på glänt så torkar tvätten snabbt. Jag behöver alltså inte ha fläkten igång i 3 timmar för en tvätt utan det räcker med 1,5 timme. Tydligen är inte det så populärt i huset, men vad är rätt? Att låta en stor fläkt som drar många 1000 Watt hålla igång i 3 timmar eller i 1,5 timme?? (jag centrifugerar alltid min tvätt tills centrifugen slår av sig själv, så min tvätt är inte dropp blöt)
Jag känner mig rätt tjurig och vill gärna fortsätta med detta tills föreningen tar sitt förnuft till fånga och installerar en sådan ventilation.....eller ska jag bara skit i det och rätta in mig i ledet som alla andra??
Anledningen till att jag blir tjurig är att någon har stängt dörren till mitt torkrum idag och skrivit en "arg" lapp. När jag hämtade upp tvätten nu vid 21 så var den inte riktigt torr och då har den ändå hängt där sedan 17.......


Ska väl kanske släppa det där nu och fortsätta på mitt Tillståndsdiagram...känns som mer viktigt med skolan än att reta upp sig på bittra grannar....eller är det jag som börjar bli bitter?? hahaha f**n vad roligt ;)


Puss & Kram

Hus

Av Veronica - 3 mars 2010 23:05

Jag är så glad att detta program har startat. Då vi själva går i husköpar tankar och husbyggar tankar så tilltalar detta program oss, för man lär sig något viktigt av det, speciellt när man inte är så insatt. 
Jag önskar av hela mitt hjärta att detta med fuskbygge inte ska ske överhuvudtaget och mina tankar finns hos dessa familjer som har blivit så hårt drabbad.


Ur programet Fuskbygge på tv4 har jag idag lärt mig att vara mycket noga när det gäller att bestämma vilken firma som skall kontrakteras för ens bygge. Att kolla upp allting från kronofogden till referenser och framför allt; Aldrig någonsin komma överens med en firma om att betala innan något är klart.


Om vi har tur står vi med ett eget hus till sommaren och med det huset kommer en hel del renoveringar att behöva göras. Mycket kan vi klara av själv, men vi kanske kommer att ta in någon firma för någon renovering och då vet vi vad vi ska kolla efter.
Den vanliga Svenssons bör veta det allra viktigaste för att inte bli lurad och det hoppas jag att vi får veta genom detta program.


Nu låter det som att jag höjer upp detta program till skyarna, men jag har inte kommit över något som liknar detta och därför kommer jag att rikta mig mot dem tills fler syns på marknaden.


Hämta in all information om ert bygge ovasett vad det än gäller. Då har ni en bra grund att stå på innan ni beslutar er för något och blir ni osäkra gå på den känslan.

Och en bra start är att finna information på www.hemmakanalen.se

men sök också efter annan information via sökmotorer och länkar, man vinner i längden på det.

Av Veronica - 3 mars 2010 21:45

Sitter och ser på tv4:s nya program, fuskbyggarna. Jag tycker så synd om dessa familjer, vilka hemska situationer dessa familjer sitter i.

Ni som har hus och ska bygga om, eller om ni har tänkt bygga hus, läs mer om tips & råd på www.hemmakanalen.se

Och leta så mycket information som möjligt innan ni drar igång något.

Av Veronica - 3 mars 2010 14:29

Vi har hittat ett hus som vi så gärna vill köpa. Allt gick bra, damen gillar oss, banken godkände lånet, inga andra intressenter till huset......men mäklaren glömde berätta historien bakom damens försök att sälja huset. Vi la ett mycket lägre bud för att börja förhandla om priset. P.g.a att vi båda är studenter så känns det bättre för vår plånbok om vi kommer ner i pris.
Det som vi inte visste var att damen hade ingen som helst tanke på att gå ner ännu mer i pris. Huset har varit ute till försäljning i nästan ett år och damen har sänkt priset på huset ofantligt många gånger. Så nu när vi beslutar oss för att köpa huset så lägger vi ett lägre bud. Damen blev inte glad och drog tillbaka husförsäljningen. Hon bestämde sig för att fortsätta hyra ut huset till herrn som bor där just nu.

Blåst på godiset!!
Hade vi vetat om detta hade vi sagt att vi tar huset för den summan hon villa ha för det.
Vi har ju fäst oss vid huset och har så svårt att släppa greppet. Frågan är nu, ska vi kontakta damen för att förklara för henne hur det ligger till och för att förhoppningsvis få henne att ändra sig igen och låta oss köpa huset, eller ska vi bara ge f**n i det? Tänka att det är inte meningen att vi skulle köpa det huset och att det kommer ett mycket bättre hus?

Gissa hur ledsen jag är över detta. Det känns osm att jag har förnärmat damen genom att lägga ett skambud.....men vi visste ju inte.

Ovido - Quiz & Flashcards